Usein kysytyt kysymykset
Tästä löydät vastauksia usein kysytyistä kysymyksille. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä asiakaspalveluun, niin autamme sinua.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy käyttäjäksi
Tästä löydät vastauksia usein kysytyistä kysymyksille. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä asiakaspalveluun, niin autamme sinua.
Osoitetiedot päivittyvät meille automaattisesti väestörekisterin kautta. Jotta kotivakuutuksen sisältö saadaan päivitettyä ajan tasalle, pyydämme sinua olemaan yhteydessä meihin puhelimitse tai Asiakasportaalin kautta.
Verkkokaupastamme voit ottaa pakollisen liikennevakuutuksen sekä halutessasi vapaaehtoisen ajoneuvovakuutuksen. Samalla kertaa teet rekisteröinnin helposti.
Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa, sekä kotimaassa kun matka on yli 50 km kotoa.
Matkavakuutuksen voimassaoloaika on 45 vuorokautta kun olet ottanut sen lisäturvana kotivakuutukseen
Tapaturman määritelmä on että sattuman on oltava äkillinen ja ulkoinen tapahtuma.
Voit itse valita lääkäriaseman. Korvaamme kulut vahinkoilmoitusta ja kuitteja vastaan.
Kaskovakuutuksen vakuutusmaksu jaetaan suhteessa vahinkoriskiin. Siten vakuutusmaksu on pienempi talvisaikaan ja suurempi kesäaikaan.
Palkkailmoituksen voit täyttää sähköisesti Asiakasportaalissa. Ilman esitietoja täytetyn palkkailmoituksen löydät myös täältä.
Asiakasportaalin löydät täältä. Henkilöasiakkaana, pääset helposti kirjautumaan Asiakasportaaliin suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Yritysasiakkaana, voit pyytää meiltä tuunukset, jotka lähetämme sinulle sähköpostitse.
Asiakasportaalimme kautta voit helposti ottaa ajoneuvon tilapäisesti pois liikenteestä/ottaa liikenteeseen. Tiedot välittyvät myös Trafille.
Green Card on todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta, jota suositellaan otettavaksi mukaan kun lähdet autolla ulkomaille. Green Cardin voit helposti tilata Asiakasportaalin tai verkkosivujemme kautta. Saat Green Cardin postitse viikon sisällä.
Kaikki vakuutuskirjassa merkityt henkilöt ovat vakuutettuna (perheen lapset tulee olla nimettyjä vakuutuskirjassa).
Voit tilata vakuutustodistuksen Asiakasportaalin kautta tai puhelimitse. Matkustajavakuutuskortti toimitetaan sinulle kahden viikon sisällä ja viisumitodistuksen saat viikon sisällä.
Tapaturmavakuutuksella ei ole omavastuuta.
Jos harrastat riskialtista urheilua tai kilpaurheilua, tulee sinun ottaa urheilulisä lisäturvana tapaturmavakuutukseen. Vakuutusehdoista saat lisätietoja siitä, mihin urheilulajeihin tarvitset lisäsopimuksen. Asiakaspalvelumme auttaa sinua oikean turvan valitsemisessa. Lasten ja alle 18 vuotiaiden nuorten tapaturmavakuutus kattaa automaattisesti myös urheilun ilman lisäturvaa.
Sairauden hoitokuluista vähennetään vakuutuskirjassa mainittu omavastuu kerran kalenterivuosittain.
Venevakuutus on voimassa Suomen-, Ruotsin-, Tanskan-, ja Norjan vesillä, Itämerellä, Suomenlahdella, Saimaan kanavalla, Skagerakissa ja Kattegatissa.
Venevakuutus ei ole voimassa kun moottoriveneellä osallistutaan nopeuskilpailuun tai sen harjoituksiin.
Vakuutukset näet Asiakasportaalista jos olet Folksamin asiakas ja vakuutuksenottaja.
Vakuutuksenottaja tulee irtisanoa vakuutus kirjallisesti. Helpoiten teet tämän Asiakasportaalissa. Mikäli vakuutuksenottajia on useampi (esimerkiksi kuolinpesä), tulee kaikkien allekirjoittaa kirjallinen irtisanominen.
Muutokset teet helpoiten Asiakasportaalin tai soittamalla meille. Jos vakuutusturvaa heikennetään, tulee se aina tehdä kirjallisesti.
Omassa verkkopankissa voit tehdä Folksamin kanssa verkkolaskutussopimuksen. Tarvitset oman asiakasnumeron jonka löydät laskusta tai Asiakasportaalista.
Tilinumeron voi ilmoittaa Asiakasportaalin kautta tai soittamalla meille.
Asiakasportaalista löydät helposti kaikki laskusi.
Mikäli et voi maksaa laskua eräpäivänä, lähetämme sinulle kahden viikon sisällä muistutuslaskun, jolla voit suorittaa maksun.
Palautteesi on meille tärkeä, jotta voimme kehittää palvelujamme ja tuotteitamme.Voit jättää meille palautetta palautelomakkeellamme.
Voit ilmoittaa vahingosta sähköisesti Asiakasportaalimme kautta tai soittamalla Vahinkopalveluumme arkisin klo 8.30-16.30. Ilmoita vahingosta
Edellisen vuoden lopulliset palkkatulot on ilmoitettava viimeistään seuraavan vuoden tammikuun aikana.
Mikäli yhtiöllä ei ole enää toimintaa, tai yrityksellä ei ole työntekijöitä, voi lakisääteisen tapaturmavakuutuksen irtisanoa palkkailmoituksella.
Liitteet voit lähettää Asiakasportaalimme kautta, sähköpostilla osoitteeseen vahingot(a)folksam.fi tai postilla osoitteeseen: Folksam Vahinkovakuutus Oy, tunnus 5018638 00003 Vastauslähetys
Kun olemme saaneet kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet voimme tehdä lopullisen korvauspäätöksen. Seuraamalla ohjeitamme nopeutat vahinkoasiasi käsittelyä.
Odota kirjallista korvauspäätöstämme. Mikäli vahingosta on jo kulunut jonkin aikaa, voit soittaa Vahinkopalveluumme niin annamme sinulle toimintaohjeita.
Omavastuu on summa josta itse vastaat vahinkotapahtumassa. Omavastuusi löydät vakuutuskirjastasi.
Älä heitä vahingoittunutta omaisuutta pois, ennen kuin olet saanut korvauspäätöksen.
Ole yhteydessä Vahinkopalveluumme niin pyydämme tarkastajaa olemaan sinuun yhteydessä.
Ota ensin yhteyttä henkilöön joka on käsitellyt asiasi Folksam Vahinkovakuutuksessa. Löydät käsittelijän tiedot korvauspäätöksestä.
Jokaisella vakuutusyhtiöllä on vastuunvalintaperiaatteet, joissa määritellään, minkälaisia riskejä ja millä ehdoilla vakuutusyhtiö vakuuttaa. Pakkoa myöntää vapaaehtoista vakuutusta ei ole. Yhtiömme vastuuvalinnan periaatteissa määritellään, minkälaisia riskejä ja millä ehdoilla me vakuutamme. Vakuutusalan vastuunvalinnan yleisten periaatteiden mukaan kuluttajia on kohdeltava oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, syrjintää ei saa tapahtua.
Luottotietojen tarkastus
Luottotietolain mukaan vakuutusyhtiöillä on oikeus käyttää luottotietoja vakuutusten myöntämistä harkitessaan. Luottotietohäiriöt voivat johtaa käteismaksuehdon käyttöön tai siihen, ettei vakuutusta myönnetä lainkaan. Yhtiömme käyttää asiakasvalinnassaan Bisnoden luottotietorekisteriä.
Miksi vakuutusta ei myönnetä?
Maksuhäiriömerkintä voi olla hyväksyttävä syy kieltäytyä vakuutuksen myöntämisestä, jos sen perusteella voidaan objektiivisesti arvioida, että asiakas tulee vastaisuudessakin laiminlyömään vakuutusmaksun suorittamisen. Näin on esimerkiksi silloin, jos asiakkaalla on runsaasti erilaisia hoitamatta jääneitä maksuja ja niitä on kertynyt pitemmältä ajalta. Erityisesti aiemmat maksamatta jääneet vakuutusmaksut aiheuttavat vakuutushakemuksen epäämisen.
Jos vakuutusta ei myönnetä
Vakuutussopimuslain 6a §:n mukaan vakuutusta hakevalle kuluttajalle on ilmoitettava hylkäysperuste eli miksi vakuutusta ei myönnetä. Hylkäysperusteen on oltava lain ja hyvän vakuutustavan mukainen. Kielteisessä päätöksessä liitämme mukaan muutoksenhakuohjeet.
Liikennevakuutus
Liikennevakuutus on pakollinen, eli se on myönnettävä sitä hakevalle maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, mutta vakuutusyhtiöllä on oikeus vaatia vuoden vakuutusmaksu etukäteen.