Usein kysytyt kysymykset

Tästä löydät vastauksia usein kysytyistä kysymyksille. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, olethan yhteydessä asiakaspalveluun, niin autamme sinua.

 

Kysymykset

Olen muuttamassa/muuttanut, mitä minun pitää tehdä?

Osoitetiedot päivittyvät meille automaattisesti väestörekisterin kautta. Jotta kotivakuutuksen sisältö saadaan päivitettyä ajan tasalle, pyydämme sinua olemaan yhteydessä meihin puhelimitse tai Asiakasportaalin kautta.

Olen ostanut ajoneuvon, miten minun tulee toimia?

Verkkokaupastamme voit ottaa pakollisen liikennevakuutuksen sekä halutessasi vapaaehtoisen ajoneuvovakuutuksen. Samalla kertaa teet rekisteröinnin helposti.

Miten matkavakuutus on voimassa?

Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa, sekä kotimaassa kun matka on yli 50 km kotoa.

Matkavakuutuksen voimassaoloaika on 45 vuorokautta kun olet ottanut sen lisäturvana kotivakuutukseen

 

Mikä on tapaturma?

Tapaturman määritelmä on että sattuman on oltava äkillinen ja ulkoinen tapahtuma.

Voinko itse valita mihin lääkäriasemalle menen?

Voit itse valita lääkäriaseman. Korvaamme kulut vahinkoilmoitusta ja kuitteja vastaan.

 

Maksanko talvella myös veneen kaskovakuutuksesta?

Kaskovakuutuksen vakuutusmaksu jaetaan suhteessa vahinkoriskiin. Siten vakuutusmaksu on pienempi talvisaikaan ja suurempi kesäaikaan.

 

Miten voin saada uuden palkkailmoituksen?

Palkkailmoituksen voit täyttää sähköisesti Asiakasportaalissa. Ilman esitietoja täytetyn palkkailmoituksen löydät myös täältä.

Miten kirjaudun Asiakasportaaliin?

Asiakasportaalin löydät täältä. Henkilöasiakkaana, pääset helposti kirjautumaan Asiakasportaaliin suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Yritysasiakkaana, voit pyytää meiltä tuunukset, jotka lähetämme sinulle sähköpostitse.

Haluan ottaa ajoneuvoni tilapäisesti pois liikenteestä/ottaa liikenteeseen?

Asiakasportaalimme kautta voit helposti ottaa ajoneuvon tilapäisesti pois liikenteestä/ottaa liikenteeseen. Tiedot välittyvät myös Trafille.

Miten voin tilata Green Cardin?

Green Card on todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta, jota suositellaan otettavaksi mukaan kun lähdet autolla ulkomaille. Green Cardin voit helposti tilata Asiakasportaalin tai verkkosivujemme kautta. Saat Green Cardin postitse viikon sisällä.

Ketkä kuuluvat matkavakuutuksen piiriin?

Kaikki vakuutuskirjassa merkityt henkilöt ovat vakuutettuna (perheen lapset tulee olla nimettyjä vakuutuskirjassa).

Miten voin tilata matkustajakortin/viisumitodistuksen?

Voit tilata vakuutustodistuksen Asiakasportaalin kautta tai puhelimitse. Matkustajavakuutuskortti toimitetaan sinulle kahden viikon sisällä ja viisumitodistuksen saat viikon sisällä.

Mikä on tapaturmavakuutuksen omavastuu?

Tapaturmavakuutuksella ei ole omavastuuta.

Koska tarvitsen urheilulisän tapaturmavakuutukseen?

Jos harrastat riskialtista urheilua tai kilpaurheilua, tulee sinun ottaa urheilulisä lisäturvana tapaturmavakuutukseen. Vakuutusehdoista saat lisätietoja siitä, mihin urheilulajeihin tarvitset lisäsopimuksen. Asiakaspalvelumme auttaa sinua oikean turvan valitsemisessa. Lasten ja alle 18 vuotiaiden nuorten tapaturmavakuutus kattaa automaattisesti myös urheilun ilman lisäturvaa.

Mikä on sairauskuluvakuutuksen omavastuu?

Sairauden hoitokuluista vähennetään vakuutuskirjassa mainittu omavastuu kerran kalenterivuosittain.

Mikä on venevakuutuksen voimassaoloalue?

Venevakuutus on voimassa Suomen-, Ruotsin-, Tanskan-, ja Norjan vesillä, Itämerellä, Suomenlahdella, Saimaan kanavalla, Skagerakissa ja Kattegatissa.

Onko venevakuutus voimassa kilpailuissa?

Venevakuutus ei ole voimassa kun moottoriveneellä osallistutaan nopeuskilpailuun tai sen harjoituksiin.

Miksi vakuutukseni ei näy Asiakasportaalissa?

Vakuutukset näet Asiakasportaalista jos olet Folksamin asiakas ja vakuutuksenottaja.

Miten voin sanoa irti vakuutuksen?

Vakuutuksenottaja tulee irtisanoa vakuutus kirjallisesti. Helpoiten teet tämän Asiakasportaalissa. Mikäli vakuutuksenottajia on useampi (esimerkiksi kuolinpesä), tulee kaikkien allekirjoittaa kirjallinen irtisanominen.

Miten voin tehdä muutoksen vakuutusturvaan?

Muutokset teet helpoiten Asiakasportaalin tai soittamalla meille. Jos vakuutusturvaa heikennetään, tulee se aina tehdä kirjallisesti.

Miten saan laskuni sähköisesti?

Omassa verkkopankissa voit tehdä Folksamin kanssa verkkolaskutussopimuksen. Tarvitset oman asiakasnumeron jonka löydät laskusta tai Asiakasportaalista.

Miten voin siirtää eräpäivää?

Mikäli et voi maksaa laskua eräpäivänä, lähetämme sinulle kahden viikon sisällä muistutuslaskun, jolla voit suorittaa maksun.

Miten voin antaa palautetta?

Palautteesi on meille tärkeä, jotta voimme kehittää palvelujamme ja tuotteitamme.Voit jättää meille palautetta palautelomakkeellamme.

Miten ilmoitan vahingosta?

Voit ilmoittaa vahingosta sähköisesti Asiakasportaalimme kautta tai soittamalla Vahinkopalveluumme arkisin klo 8.30-16.30. Ilmoita vahingosta

Milloin palkkailmoitus on jätettävä vakuutusyhtiölle?

Edellisen vuoden lopulliset palkkatulot on ilmoitettava viimeistään seuraavan vuoden tammikuun aikana.

Miten voin irtisanoa lakisääteisen tapaturmavakuutuksen?

Mikäli yhtiöllä ei ole enää toimintaa, tai yrityksellä ei ole työntekijöitä, voi lakisääteisen tapaturmavakuutuksen irtisanoa palkkailmoituksella.

Miten lähetän liitteitä, jotka liittyvät vahinkoasiaani?

Liitteet voit lähettää Asiakasportaalimme kautta, sähköpostilla osoitteeseen vahingot(a)folksam.fi tai postilla osoitteeseen: Folksam Vahinkovakuutus Oy, tunnus 5018638 00003 Vastauslähetys

Miten vahinkoasiani käsittely etenee?

Kun olemme saaneet kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet voimme tehdä lopullisen korvauspäätöksen. Seuraamalla ohjeitamme nopeutat vahinkoasiasi käsittelyä.

Miten toimin, kun olen kärsinyt osapuoli liikennevahingossa?

Odota kirjallista korvauspäätöstämme. Mikäli vahingosta on jo kulunut jonkin aikaa, voit soittaa Vahinkopalveluumme niin annamme sinulle toimintaohjeita.

Mitä tarkoittaa omavastuu?

Omavastuu on summa josta itse vastaat vahinkotapahtumassa. Omavastuusi löydät vakuutuskirjastasi.

Mitä teen vahingoittuneella omaisuudella?

Älä heitä vahingoittunutta omaisuutta pois, ennen kuin olet saanut korvauspäätöksen.

Miten tulee toimia, jos haluan kertakorvauksen ajoneuvovahingon sattuessa?

Ole yhteydessä Vahinkopalveluumme niin pyydämme tarkastajaa olemaan sinuun yhteydessä.

Mitä teen, jos olen tyytymätön korvauspäätökseeni?

Ota ensin yhteyttä henkilöön joka on käsitellyt asiasi Folksam Vahinkovakuutuksessa. Löydät käsittelijän tiedot korvauspäätöksestä.

Maksuhäiriöiden vaikutukset vakuutuksen myöntämiseen

Jokaisella vakuutusyhtiöllä on vastuunvalintaperiaatteet, joissa määritellään, minkälaisia riskejä ja millä ehdoilla vakuutusyhtiö vakuuttaa. Pakkoa myöntää vapaaehtoista vakuutusta ei ole. Yhtiömme vastuuvalinnan periaatteissa määritellään, minkälaisia riskejä ja millä ehdoilla me vakuutamme. Vakuutusalan vastuunvalinnan yleisten periaatteiden mukaan kuluttajia on kohdeltava oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, syrjintää ei saa tapahtua.

Luottotietojen tarkastus

Luottotietolain mukaan vakuutusyhtiöillä on oikeus käyttää luottotietoja vakuutusten myöntämistä harkitessaan. Luottotietohäiriöt voivat johtaa käteismaksuehdon käyttöön tai siihen, ettei vakuutusta myönnetä lainkaan. Yhtiömme käyttää asiakasvalinnassaan Bisnoden luottotietorekisteriä.

Miksi vakuutusta ei myönnetä?

Maksuhäiriömerkintä voi olla hyväksyttävä syy kieltäytyä vakuutuksen myöntämisestä, jos sen perusteella voidaan objektiivisesti arvioida, että asiakas tulee vastaisuudessakin laiminlyömään vakuutusmaksun suorittamisen. Näin on esimerkiksi silloin, jos asiakkaalla on runsaasti erilaisia hoitamatta jääneitä maksuja ja niitä on kertynyt pitemmältä ajalta. Erityisesti aiemmat maksamatta jääneet vakuutusmaksut aiheuttavat vakuutushakemuksen epäämisen.

Jos vakuutusta ei myönnetä

Vakuutussopimuslain 6a §:n mukaan vakuutusta hakevalle kuluttajalle on ilmoitettava hylkäysperuste eli miksi vakuutusta ei myönnetä. Hylkäysperusteen on oltava lain ja hyvän vakuutustavan mukainen. Kielteisessä päätöksessä liitämme mukaan muutoksenhakuohjeet.

Liikennevakuutus

Liikennevakuutus on pakollinen, eli se on myönnettävä sitä hakevalle maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, mutta vakuutusyhtiöllä on oikeus vaatia vuoden vakuutusmaksu etukäteen.

Mistä löydän suorat yhteystiedot Folksamin asiamiesten uusiin konttoreihin?

Löydät suorat yhteystiedot alla olevasta listasta. 

Osoite Yhteyshenkilö Puh.

Pietarsaari

Teemu Lillrank 040 353 3071
Kauppiaankatu 16 Mikael Vainionpää 040 910 1914
68600 Pietarsaari Krister Hjulfors 044 231 6511
  Lilian Ojalammi 040 547 2569
  Jesper Wikström 050 5410 640
     
Vaasa Heinz-Jürgen Wawerek 044 981 3245
Kauppapuistikko 27 Nicklas Sjöblom 050 368 7772
65100 Vaasa    
     
Järvenpää Jukka Määttä 040 564 8381
Järnefeltinkatu 9, 1 E 1  Harri Nissinen 040 046 8639
04430 Järvenpää Petri Lämsä 040 569 7731
  Panu Pohjola   0400 778 972
  Iiro Pohjola   044 590 0622
  Pekka Niemi-Korpi  050 531 5875
  Jens Otto-Sprunck  050 596 8068
     
Mikkeli Tomi Syrjäläinen 0440 171830
Porrassalmenkatu 25 B  Jan-Mika Korhonen 040 672 8620
50100 Mikkeli Sami Pietikäinen 050 537 8569
  Kaj Pentikäinen 050 514 2793
  Tuomas Damski  044 524 1589
     
Joensuu 1.9.2018 alkaen    
Kauppakatu 28 Sami Takkunen 045 135 6287
80100 Joensuu Marko Sikiö 0500 509 192
     
Tampere Esa Pellinen 044 2100 194
Technopolis, Kalevantie 2 Jussi Jokiranta 040 829 2333
33100 Tampere Iisa Heikkilä 040 7233 017
     
Ylivieska Asko Alanko  044 2008128 
Asemakatu 4    
84100 Ylivieska    
     
Haapajärvi Sauli Annala  0400 895 557
Kauppakatu 7    
85800 Haapajärvi    
     
Pori Juho Juhola 040 770 3123
Mikonkatu 3    
28100 Pori