Nelivetoiset autot

Nelivetoiset autot ovat selvästi parempikulkuisia kuin kaksipyörävetoiset mutta onnettomuusriski kasvaa nelivetoisilla autoilla ajettaessa.

Folksam on käynyt läpi yhteensä noin 35 000 Ruotsin poliisin raportoimaa onnettomuutta aina vuodesta 2003 lähtien ja verrannut kaksi- tai nelivetoisia henkilöautoja toisiinsa. Kaikissa autoissa oli ajonvakautusjärjestelmä joko vakio- tai lisävarusteena. Liukkaalla ja lumisissa olosuhteissa ajettaessa nelivetoisten henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät 20–30 prosenttia. Pysyvän ja automaattisen neliveto-ominaisuuden välillä ei havaittu eroa. Kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla ajettaessa onnettomuusriski oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla. Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli onnettomuustilanteissa jopa 10 prosenttia korkeampi talviolosuhteissa, kun taas kuivalla tai märällä alustalla ero oli hyvin pieni.

Nelivetoisilla autoilla ovat parempikulkuisia 

Tulokset osoittavat, että nelivetoiset autot aina ovat parempikulkuisia kuin kaksipyörävetoiset. Testi tehtiin peilijäällä sisätilaradalla, jolla nelivetoista Volvo V60-autoa verrattiin saman auton etuvetoiseen malliin erityyppisillä talvirenkailla: premium- ja budget-luokan nastarenkailla ja premium-luokan nastattomilla renkailla.  Jäällä neliveto voi kulkea jopa kolme kertaa paremmin valituista talvirenkaista riippuen

 

Jäällä neliveto voi kulkea jopa kolme kertaa paremmin valituista talvirenkaista riippuen

 

Turvallisuuden kannalta tärkeintä ovat nopeus ja talvirenkaiden valinta

Nelivedon paremmalla kulkevuudella voi kuitenkin olla myös haittansa, nelivetoiset autot olivat useammin osallisina suuremmissa nopeuksissa tapahtuneissa onnettomuuksissa Tulokset viittaavat siihen, että nelivetoiset onnistuvat ”naamioimaan” liukkaat ajo-olosuhteet. Tämä näkyy selvästi Folksamin uudessa testissä: nelivetoiset, budget-luokan nastarenkailla varustetut autot olivat jonkin verran parempikulkuisia kuin kaksipyörävetoiset, premium-luokan nastarenkailla varustetut autot, mutta ensin mainittujen jarrutusmatka oli 20 prosenttia pitempi. Voimakkaassa jarrutuksessa nelivedolla tai kaksipyörävedolla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan turvallisuuden kannalta tärkeintä ovat nopeus ja talvirenkaiden valinta. 

Jarrutusmatka 30 kilometrin tuntivauhdissa peilijäällä eri talvirenkailla

Jarrutusmatka eri talvirenkailla