Mikä on tulorekisteri?

29.06.2018

Tulorekisteri on uusi sähköinen tietokanta palkka-, eläke- ja etuustiedoille. Ensimmäisessä vaiheessa 1.1.2019 alkaen ovat mukana Verohallinto, Kela ja työeläkeyhtiöt. Tulorekisterin toisessa vaiheessa 2020 lähtien mukana ovat myös vahinkovakuutusyhtiöt.

Tarkoituksena on selkeyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta ja mahdollistaa reaaliaikainen tieto sähköisen rekisterin myötä.

Työnantajat ilmoittavat vuodesta 2019 alkaen tiedot maksetuista palkoista tulorekisteriin. Vuodesta 2020 lähtien Folksam ei enää lähetä työtapaturmavakuutuksen palkkailmoitusta asiakkaalle vaan haemme palkkatiedot tulorekisteristä. Työnantajan ei tarvitse jatkossa ilmoittaa tietoja ansiotuloista moneen paikkaan, kun ilmoitus tulorekisteriin riittää.

Laki uudesta tulotietojärjestelmästä astui voimaan 16.1.2018. Tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, johon niillä on lain mukaan oikeus. Yksityishenkilöt pystyvät katsomaan tulorekisteristä omia ansiotietojaan.

Katso lisää https://www.vero.fi/tulorekisteri/